אתר עיריית תל אביב
ראשי > ארכיון עירוני > תאריכים בתולדות העיר > הקמת התחנה המרכזית
תאריכים בתולדות העיר
 
הקמת התחנה המרכזית
הקודם אלבום תמונות הבא
כותרת תמונה
עוד בנושא
פתיחת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
תאריך : 12/1941
ב-21 במרץ 1938 הכריזה העירייה על תחרות בין אדריכלים לבניית תחנת אוטובוסים מרכזית. הוגשו 61 הצעות, בהן דנה וועדה בראשה עמד ראש העיר ישראל רוקח ובין חבריה היו המהנדס העירוני י. שיפמן, האדריכלים אריה שרון וא. שילר ומנהל אגד חיים רזילי.

מקום התחנה נקבע מול תחנת הכוח של חברת החשמל בדרך פתח תקווה. אחת הסיבות לבחירת מקום זה הייתה קרבתו לתחנת הרכבת שעברה אז במקום. המשתתפים בתחרות צריכים היו לפתור מספר בעיות: בעיית הגישה לתחנה, בעיית התנועה הפנימית של כלי הרכב בתחום התחנה, סידורים נוחים ומובנים לקהל, סידור מקום חנייה למספר רב ככל האפשר של אוטובוסים בשטח התחנה וצורה חיצונית יפה ומתאימה לתפקיד ולסביבה.

במקום הראשון זכו שתי תוכניות: תוכנית האדריכלים זלקינד וויטקובר ותוכנית האדריכל ח.ז. לוריה. התחנה החלה להבנות בינואר 1940 לפי תוכנית זלקינד וויטקובר ובנייתה הושלמה בדצמבר 1941. היא החלה לפעול כתחנה מרכזית במאי 1942.

 

זמן קצר לאחר פתיחתה התברר כי שטח התחנה אינו מספיק, והיא החלה להתפשט לכיוון הרחובות שבסביבתה. הגידול המהיר בנפח התנועה והאוכלוסיה עורר בעיות קשות של דוחק, צפיפות ועיכובים רבים בכניסתם ויציאתם של האוטובוסים מהתחנה ואף בתנועתם בתוכה. בעיות אלה עוררו את הצורך בבניית תחנה מרכזית חדשה. ב-14 בדצמבר 1967 הונחה אבן הפינה לתחנה החדשה. הבנייה הייתה אמורה להסתיים ב-1972 אבל העבודה התעכבה עוד 20 שנה, והיא החלה לפעול רק באוגוסט 1993.

 
תמונות ומסמכים נלווים
 
חפש


ארכיון עירוני
© כל הזכויות שמורות לעיריית תל-אביב-יפו, אבן גבירול 69, טלפון: 1-599-588888
.האתר מספק מידע כללי בלבד. הנוסח המחייב הוא זה הקבוע בהוראות הדין הרלוונטיות כפי שיהיו בתוקף מעת לעת